Yhden akun latauksen kantama vaihtelee aina, ja siihen vaikuttaa moni tekijä. Polkijan ja kuorman kokonaispaino, ilmanvastus, rengastyyppi ja ilmanpaine, maasto ja alusta sekä ulkolämpötila ovat kaikki tärkeitä. Lisäksi sillä on suuri merkitys, kuinka paljon itse poljet ja minkä moottoritehon tason valitset.
Monet valmistajat ilmoittavat kantaman vain täysin ihanteellisissa olosuhteissa. Me kutsumme tätä optimaaliseksi kantamaksi. Antaaksemme tarkemman ja rehellisemmän kuvan ilmoitamme sen sijaan kolme eri arvoa: minimi-, odotettu ja optimaalinen kantama. Ne edustavat kolmea eri ajotilannetta, vaativista olosuhteista ihanteellisiin olosuhteisiin.
Optimaalinen kantama
Optimaalinen kantama on korkein arvo ja edustaa sitä, mikä on mahdollista täysin ihanteellisissa olosuhteissa. Tämä sisältää muun muassa tasaisen alustan, suotuisan lämpötilan, vähäisen kuorman ja aktiivisen polkemisen matalalla moottoritasolla. Tällaisissa tilanteissa moottori kuluttaa mahdollisimman vähän energiaa, ja kantama voi olla erittäin suuri.
Jos olosuhteet sen sijaan ovat vähemmän suotuisat, esimerkiksi kylmä sää, akun suorituskyky heikkenee. Huomaat myös kantaman pienenevän kokonaispainon ollessa 120 kg verrattuna 60 kg:aan. Optimaalinen kantama on siksi yläraja, jota ei tulisi odottaa saavuttavansa normaalissa käytössä. Luku antaa ennen kaikkea viitteen siitä, kuinka pitkälle pyörä voi mahdollisesti kulkea, kun kaikki olosuhteet ovat ihanteelliset ja polkija itse panostaa paljon.
Minimikantama
Minimikantama näyttää, kuinka pitkälle voit odottaa pääseväsi vaativammissa olosuhteissa. Jyrkät mäet, voimakas vastatuuli, suuri kuorma ja maksimitehon käyttö vaativat moottorilta paljon energiaa ja tyhjentävät akun nopeasti. Tuloksena ovat lyhyemmät matkat, mutta silti arvokas indikaattori siitä, mitä voit odottaa haastavimmissa tilanteissa.
Odotettu kantama
Kun optimaalinen kantama näyttää teoreettisen huipputason, odotettu kantama on realistisempi tavoite. Tässä otetaan huomioon tekijöitä kuten rengastyyppi, kohtuullinen kuorma, vaihteleva maasto, vaihteleva tuuli ja moottoritehon normaalikäyttö (tasot 2 ja 3). Odotettu kantama kuvastaa siten, miten useimmat kokevat sähköpyörän arjessa, olipa kyse työmatkoista, retkistä tai vapaa-ajan pyöräilystä. Tämä luku antaa parhaan pohjan arvioida, sopiiko sähköpyörä tarpeisiisi.
Miten sähköpyörän kantama eroaa WLTP-luvuista sähköautoissa
Monet vertaavat sähköpyörän kantamaa WLTP-lukuihin, joita näkee sähköautoissa, mutta tässä on merkittävä ero. Sähköautot liikkuvat pelkästään moottorin ja akun voimalla, ja niitä testataan standardien mukaan, jotka sisältävät nopeuden, lämpötilan ja ilmastoinnin käytön. Tulos on lukuja, joita voidaan verrata suoraan autosta toiseen.
Sähköpyörät sen sijaan vaikuttavat paljon enemmän kuljettajan omaan panokseen. Erityisesti eco-tilassa ja tasaisella tiellä tasaisesti polkiessa voit itse vaikuttaa niin paljon, että moottorin ei juuri tarvitse työskennellä. Momenttitunnistimen ja aktiivisen polkemisen avulla voidaan käytännössä saavuttaa erittäin pitkä kantama. Tämä tekee optimaalisen kantaman tarkasta määrittämisestä vaikeaa, ja henkilöllä on aina suuria vaihteluita.
Siksi ilmoitamme kolme arvoa
Ilmoittamalla minimi-, odotettu- ja optimaalinen kantama haluamme antaa sinulle monipuolisemman kuvan siitä, mitä voit käytännössä odottaa. Monet valmistajat näyttävät vain optimaalisen kantaman, mutta mielestämme se antaa epätäydellisen kuvan. Tavoitteemme on helpottaa arviointia siitä, mikä sähköpyörä sopii parhaiten tarpeisiisi ja käyttötottumuksiisi – olipa kyse lyhyistä työmatkoista, pitkistä retkistä tai pyöräilyn vaativassa maastossa.
>